Про це пише в аналітичній статті сайт From-ua. Публікуємо текст без ремарок та коментарів.
Бізнесвумен та волонтер Дана Ярова внесла, мабуть, один із найбільших вкладів у відставку міністра оборони Олексія Резнікова. Ставши дуже медійною персоною, Ярова зробила все, що від неї залежить, щоб запевнити громадськість у тому, що у Міноброни цвіте корупція. Незважаючи на те, що озвучені нею підозри та звинувачення не отримали переконливого підтвердження з боку суду чи хоча б правоохоронних органів, Резніков змусив піти. Новий міністр Рустем Умеров звільнив майже всіх заступників свого попередника, щоби набрати собі нових. Одним із них тепер може стати Ярова – вона претендує на крісло заступника з питань тилового забезпечення та державних закупівель. "Нічого не можу сказати, але тримайте сьогодні кулачки", - загадково написала вона у своєму Facebook 20 вересня. Якщо це станеться, це все одно не додасть впевненості,
Двері МО відчиняються ногою
У серпні видання The New York Times опублікувало розслідування, згідно з яким компанії, пов'язані з колишнім народним депутатом України, головою Комітету з питань нацбезпеки та оборони Сергієм Пашинським, підозрюваним у корупції до повномасштабного вторгнення Росії, стали найбільшим приватним постачальником зброї для ЗСУ на початку повномас. у лютому 2022 року. Зокрема йдеться про компанію "Українська бронетехніка".
Зарплату збільшать тільки обраним. Для освітян, науковців, медиків, ВПО, пенсіонерів влада грошей на наступний рік не знайшла, – Тимошенко
Криптобиржа WhiteBIT: как "регионалы" Шенцевы сбежавшие в РФ и Владимир Носов помогают спецслужбам Кремля и обманывают клиентов
Супербабуся зірвала з себе спідню білизну для зухвалого шоу: "Мої циц*ки не обвислі, натуральні"
К Александру Эллерту на свидание? Ксения Мишина разделась догола и побрила свою ...
За даними наших джерел у МО, компанії, пов'язані з Пашинським, забезпечують за рахунок держбюджету поставки майже 40% броньованої техніки та іншого озброєння. Однак після публікації в американській пресі Пашинський, який мовчав кілька років, заявив, що він очолює Українську асоціацію торгівлі зброєю і від душі працює на зміцнення обороноздатності України.
Однак Пашинський заробляє на МО вже дуже давно і не лише на постачанні зброї: він також контролює компанії, які постачають армію та продукти харчування.
Коли у червні цього року після тривалої перерви МО провело в системі «ПроЗорро» 22 аукціони публічних аукціонів для забезпечення харчуванням українських Збройних сил у другому півріччі цього року, лише одна компанія перемогла у 8 тендерах на загальну суму 7,21 млрд грн. із 24-х. Цим рекордсменом виявилася маловідома компанія ТОВ "АТОМСЕРВІС". При цьому МО та Антикорупційні ради при міністерстві було точно відомо, що ця фірма неблагонадійна – і цей висновок був задокументований.
За даними українських ЗМІ, «УКРАТОМСЕРВІС» безпосередньо підконтрольна братам Дмитру та Леоніду Крючковим. Леонід колись керував дочірнім підприємством "Укрінмаш" із структури Укроборонпрому. Журналісти дізналися, що Крючкові тепер тісно співпрацюють із Пашинським, який завдяки своїм зв'язкам у МО допомагає їм перемагати у конкурсах.
Знаючи про те, що Пашинський зазвичай любить розставляти на різні ключові позиції своїх людей, залишаючись у тіні, неважко було навернути на те, що, незважаючи на всі порушення та побоювання щодо «АТОМСЕРВІСУ», цю компанію публічно захищала член Аніткорупційної ради при МО Ярий. Тому, якщо її буде призначено заступником міністра оборони, це означатиме, що вага та вплив Пашинського на МО зростуть ще більше, як і доходи пов'язаних з ним компаній.
"Пашинський і зараз відчиняє двері в кабінетах МО ногою, а коли його людина ще й отримає таку "хлібну" посаду, як заступник з питань тилового забезпечення, його можливості заробляти стануть майже безмежними", - на умовах анонімності каже джерело в Міноборони.
А приємним побічним ефектом від призначення Ярової стане припинення розмов про корупцію, адже не може бути корупції там, де керує борець із нею, чи не так?
І саме в цьому є системна проблема, помилка, закладена під час створення Антикорупційної ради.
Системна помилка
Нагадаємо, що Антикоррада при МО з'явилася навесні цього року на тлі скандалів із закупівлями продуктів харчування за завищеними цінами. Незважаючи на те, що самого факту закупівель горезвісних яєць по 17 гривень не було, погасити пожежу скандалу вирішили саме створення Ради, до якої мають увійти шановні люди з бездоганною репутацією: волонтери, активісти, журналісти, бізнесмени.
Потім у структурі Антикорради було створено три комісії, одна з яких займається питаннями закупівель та забезпечення, друга – моніторингом законодавства та нормотворчої діяльності, і третя – комунікаціями, кадровою роботою та експертними обговореннями.
На перший погляд, у такому визначенні напрямків діяльності немає нічого дивного, адже всі можуть займатися всім і одразу. Але проблема в тому, який сенс члени Ради вкладали у суть діяльності комісій.
Так, комісія з моніторингу законодавства та нормотворчої діяльності, як виявилося, «напрацьовує рекомендації, пропозиції, проекти нормативно-правових актів». Простіше кажучи, громадська Рада, до складу якої входять різні люди, часто без профільної освіти та досвіду, пишуть проекти нормативно-правових актів. І не тільки пишуть, а чинять тиск з метою їх імплементації. При цьому в жодному законі та іншому документі відповідальності членів Ради не передбачено.
«Коли я говорю, що члени Антикорупційної ради втручаються в написання умов конкурсів, мені не вірять, бо люди не розуміють, як це можливо. Але люди з цієї Ради знають, що вони роблять: їм деякі вказують, як змінити умови конкурсу під конкретну компанію, Рада відразу ж вказує людям у Міноборони, що вони мають зробити для цього, а ті настільки зашугані, настільки бояться тиску, що піддаються публічному скандалу. Ну, якщо керівництво МО погодилося, що якісь люди замість міністра та його замовитимуть писати накази, то що говорити вже про тих, хто обіймає нижчі посади? Кухарки почали керувати державою» – каже один із директорів компанії, яка цього року відмовилася брати участь у всіх конкурсах МО.
Щодо Ярової, то вона є членом Антикорупційної ради та членом Комісії Антикорради з питань закупівель. Тобто вона одночасно займає позицію громадського контролю та фактично виконавчого органу, який є прямим конфліктом інтересів. І за одну свою дію вона, як і інші члени Ради, не несе ні адміністративної, ні кримінальної відповідальності. Відповідатимуть ті, хто під тиском Ради підписував документи.
Але конфлікт інтересів не зникне і тоді, коли Ярова вийде з Ради та отримає державну посаду.
Тераріум друзів та трохи маніпуляцій
За українською традицією та чи інша громадська антикорупційна організація є закритим клубом друзів, який сам по собі є оксюмороном. До нього не потрапиш за конкурсом (якщо таким не брати до уваги сумнівне рейтингове голосування). Ніколи не дізнаєшся, що роблять ці люди, чому і як поки вони самі про себе не розкажуть. Критика таких клубів часто таврується як напад на саму демократію.
У клубі під назвою «Антикорраду при МО» існує фактична монополія на інформацію та публічні заяви, яку отримала саме Ярова: вона найчастіше з'являється на ТБ та інших ЗМІ, коли журналісти та блогери хочуть отримати коментарі щодо закупівлі МО та витрат грошей платників податків.
Фактично інформаційною політикою Ради, колегіального органу, що складається з різних людей, не обтяжених жодною відповідальністю, керує лише одна людина. Принаймні такої кількості публічних заяв не може дозволити собі більше ніхто, окрім Ярової. У результаті, якщо скласти умовний рейтинг членів Ради, його беззаперечним переможцем буде саме він. А піаритись вона вміє.
Представник одного з постачальників Міноборони одразу помітив зміни у проведенні конкурсів після початку роботи Ради, зокрема він каже, що тепер дуже часто чує, що завдяки їй бюджет зекономив мільярди гривень.
«Нещодавно пані Ярова повідомила, що після початку її роботи у Раді бюджетом було зекономлено понад 5 мільярдів гривень. Але це лише піар» , – каже він і пояснює, чому.
Справа в тому, що сума так званої економії розрахована досить просто: від стартової ціни всіх конкурсів забрали практично отримані ціни. Однак це маніпуляція громадською думкою.
Як відомо, законом про публічні закупівлі передбачено, що у випадку, коли ціна пропозиції менша за стартову на 40% або ще менша, така пропозиція вважається аномально низькою, і якщо учасник конкурсу, який запропонував аномальну низьку ціну і не дав пояснень (невідомо яких, до речі – закон про це не говорить), чому він готовий продати державі товар чи послугу так дешево, така пропозиція має бути відхилена.
Водночас, процедура визначення стартової ціни передбачає, що державний орган або установа, які оголошують конкурс, спочатку визначають стартову ціну, яка є середньоіндикативною.
«Наприклад, організатор конкурсу запитує трьох рандомних чи дуже знайомих учасників ринку, за скільки вони готові продати товар державі та набуває середнього значення. Але учасники ринку можуть називати будь-які ціни – навіть найвищі, ніж середні на ринку. Хто їм заборонить? Більше того, їх можуть і попросити назвати космічні цифри – однак їм за це нічого не буде», – пояснює експерт.
Тому, коли орган оголошує стартову ціну, розраховану таким чином, а підсумки торгів показали, що справжня ринкова ціна є меншою на 40% або навіть на 60%, це ніяк не означає, що бюджет зекономив.
«Це означає, що хтось наперед неправильно – навмисно чи ні – вирахував стартову ціну. За фактом значної економії не було і не могло бути, тому що стартова ціна – це абстракція, а фактична ціна – ось вона є ринковою. Товар коштує стільки, скільки за нього готові заплатити тут і зараз. Решта – маніпуляція», - каже представник компанії.
Справді, складно вважати економією, коли бюджетом було передбачено витратити на певний товар стільки, а фактично витратили меншу суму – це не економія, а неправильні розрахунки витрат, що не збігаються з ринком. Або щось купили не в повному обсязі.
Не знаючи цього, громадськість дякує Антикорраду і радіє. А її рейтинг зростає та зростає.
Системна помилка – 2
Згадаймо, скільки критики отримав на свою адресу президент Петро Порошенко, коли він не продав свій бізнес, а передав в управління фонду Ротшильдів. Звичайно, Ярова – не Порошенко, і не на виборчу посаду вона претендує, проте вона, насамперед, бізнесвумен – володіє компанією з пошиття та продажу одягу.
Тому є ризик отримати на державній посаді людину, яка керує найбільшим в історії України закупівельним фондом і водночас має власний бізнес.
Очевидно, що на таку посаду має бути призначена людина, насамперед, професійна, досвідчена і чесна, але також не обтяжена власними фінансовими інтересами. Про Ярову такого не скажеш. Що вона зробить зі своїм бізнесом після призначення – передасть його Ротшильдам чи перепише на чоловіка, маму чи дідуся?
Але це не все: у світлі майбутнього призначення Ярової в МО виявилося ще кілька системних помилок.
Зокрема, людина, яка є членом органу громадського контролю апріорі, не може бути призначена на держслужбу, тому що це можна вважати своєрідним підкупом члена Антикорради. Навіть сама думка про таке призначення повністю суперечить логіці антикорупційної діяльності та демократичним нормам як таким.
Крім того, якою буде якість громадського контролю після? Чи Антикоррада ретельно стежитиме за роботою своєї колишньої колеги? Хто може гарантувати, що так буде? Очевидно, що ніхто.
Якщо після призначення Ярової вся Антикоррада не буде розпущена і в неї не увійдуть на 100% інші люди, вважати її неупередженою просто неможливо і наївно.
У призначенні Ярової є один великий плюс: тепер вона нестиме відповідальність за свою діяльність. У тому числі кримінальну, – каже джерело у МО. – І якщо ЗСУ не будуть забезпечені всім необхідним та ще за найнижчими цінами, то ми знатимемо, хто в цьому винен – не якась Рада, а конкретна особа. Тож тримаємо за неї кулачки».