Зараз триває другий етап реформи, який передбачає адаптацію практики розгляду справ та вирішення спорів. Це дозволяє Антимонопольному Комітету України у своїх рішеннях використовувати прогресивні європейські інструменти та здійснювати ефективне регулювання.
Це також важливо для залучення масштабних іноземних інвестицій в Україну, особливо в контексті майбутньої відбудови. Адже іноземні інвестори хочуть зрозумілих і прозорих правил роботи.
Як у Європейському Союзі?
У ЄС функцію регулювання у сфери конкуренції виконують національні інституції кожної країни-члена (аналоги нашого АМКУ для кожної країни), а також Європейська комісія, як регулятор ЄС.
Кар’єри – «під ключ»: як Опімах з Держгеонадра допомагає Шапранупривласнювати підсанкційні родовища
Повістки поштою: коли чекати листа від ТЦК, хто визначає адресатів
Ситуація з системами оповіщення досі незадовільна: хто понесе відповідальність
"Робити це, як кролик": супербабуся влаштувала дуже відвертий показ на честь православного свята
Усі регулятори керуються однаковими нормами та мають доволі широкі повноваження. Серед їхніх традиційних інструментів – розгляд заяв і справ, надання дозволів, заборон і висновків, а також прийняття рішень і наказів. Окрім цього, все частіше використовуються інноваційні, зокрема, ремедіс.
Ремедіс — це зобов'язання або обмеження, які сторони беруть на себе добровільно або які накладаються антимонопольним органом, щоб усунути ризики у сфері конкуренції. Часто ремедіс замінюють заходи примусу чи санкції регулятора.
При використанні цього інструменту антимонопольні органи уважно вивчають особливості кожного ринку та галузі, та обирають конкретні адаптовані ремедіс під кожну угоду.
Згідно з Arthur Cox, провідною європейською юридичною фірмою, широко відомою експертизою в галузі конкурентного права, – ключовим для оцінки адекватності запропонованих ремедіс є те, чи їх реалізація достатньо ефективна для подолання потенційних ризиків конкуренції, внаслідок угоди. Крім того, важливо оцінювати цю ефективність всебічно на основі конкретних фактів кожної справи. Європейська практика показує, що ремедіс підходять для усунення обмежень конкуренції а, отже, можуть бути достатніми для мінімізації потенційних ризиків.
Український досвід
Поступова гармонізація конкурентного законодавства України та ЄС сприяє впровадженню АМКУ прогресивних європейських практик регулювання ринкової поведінки, зокрема, ремедіс.
За аналогією з європейськими колегами АМКУ проводить оцінку кожного конкретного випадку та обирає заходи, які сприяють відновленню справедливої конкуренції. При цьому враховує специфіку на ринку та потенційні ризики. Основна увага, зазвичай, приділяється застосуванню тих ремедіс, які є найбільш ефективними для вирішення імовірних проблем.
Прикладом використання ремедіс є угода щодо придбання ТОВ "Радехівський цукор" активів ПАТ "Гнідавський цукровий завод". Тут регулятор виявив ризик негативного впливу на конкуренцію на всьому регіональному ринку. Ремедіс включали: не встановлювати різні умови для еквівалентних угод, забезпечити доступ до послуг з переробки, покрити витрати на транспортування на відстані до 132 км, запропонувати довгострокові контракти на переробку та гарантувати мінімальний обсяг цукру від оброблених буряків для постачальників цукрового буряка у визначеній зоні.
Ще один приклад – угода з придбання двох цементних заводів міжнародною CRH у італійської Buzzi. У цьому випадку АМКУ врахував потенційний вплив на загальну структуру ринку та функціонування його учасників і вибрав найоптимальніші ремедіс. Зокрема: не обмежувати обсяги продажу продукції клієнтам, що не пов'язані з CRH, передати частку 25-28% статутного капіталу третій стороні з правом вето, підтримувати виробничі потужності; а також окремо забезпечити повну незалежність управління на заводах. Наразі, після публічно оприлюднення ремедіс, вона перебуває на фінальному етапі розгляду АМКУ та очікує остаточного рішення.
Наближення українського антимонопольного законодавства до європейського, разом із застосуванням найкращих практик ЄС в сфері регулювання конкуренції, робить Україну більш відкритою для інвестицій та підвищує інтерес великих іноземних інвесторів. Що надзвичайно важливо в контексті майбутньої відбудови.
Згідно із попередніми оцінками українського уряду найближчі 10 років Україна потребуватиме від 10 до 30 млрд доларів щорічних інвестицій для відновлення економіки. Тільки у 2024 році потребапромисловості і комерції в інвестиціях становить 4,2 млрд.